Requiem Fauré 2012
30 Nov 2012
Requiem in november
Ons bestuurslid, violiste en koorlid Beatrijs Van Eyck had het idee naar voor gebracht. Het zou wel een mooi resultaat kunnen geven als het koor en orkest van Zanglust een uitvoering zou brengen in samenwerking met het koor Kalliope waar ze ook al koorlid is.
Onze Bart zowel als Sabine Haenebalcke bleken daarvoor te vinden, en daarvoor werden enkele werken met het thema “Requiem” geprogrammeerd. Het werk van Fauré was al niet onbekend bij de beide koren en het orkest, en ook het fragment uit het “Deutches Requiem” van Brahms stond al eerder op het programma bij Kaliope.
In samenspraak werden er drie locaties vastgesteld waar de concerten zouden uitgevoerd worden. Twee van de drie locaties leken ons logisch : in Tielt en Gent was het dus een “thuiswedstrijd” maar de derde locatie “Sente” deed menigeen de wenkbrauwen fronsen. Waar in “s hemelsnaam op aarde is “Sente” te vinden ?
Niet dat dit een nieuwe locatie is. De stichting van de kerkgemeenschap gebeurde liefst 800 jaar geleden ! En wij weten dat niet ! ? … Gelukkig zijn er een aantal medewerkers van quasi ‘ter plaatse’ die ons konden oriënteren naar het stemmige kerkje.
De plaatselijke solist had wel iets anders dan een ‘requiem’ in gedachte en voerde een aria van Mozart uit voor sopraan en hoorn. Een opmerkelijke opener voor het concert, zeker met de knappe sopraansolo van Hilde Coppé (in Sente) en Ann De Renais (in Tielt en Gent) in dialoog met de hoornsolo van Koen Vandewalle.
Het solowerk kreeg ook in het tweede werk zijn deel. Een bravourestuk van Respighi, cellowerk “Adagio con Variazoni” werd ten gehore gebracht door de jonge cellist Stijn Bonte die grote indruk maakte met de solo die speciaal de aandacht trok. Menigeen in het publiek zal zeker wel opgemerkt hebben hoeveel virtuositeit de solist moet beheersen om een dergelijk moeilijk werk te vertolken.
Onder de leiding van de gerenommeerde dirigente Sabine Haenebalcke, dirigent-titularis van Kalliope uit Gent werden een aantal werken uitgevoerd met koor en orkest.
Het zeer delicate “Cantique pour Racine” van Gabriël Fauré deed het publiek opmerkelijk stil worden. Het delicate werk, geschreven door de zeer jonge Fauré, maakte de overgang naar het gedeelte van het concert waar het begrip “Requiem” het hoofdthema was.
Brahms schreef het machtige werk “Ein Deutsches Requiem” voor koor en orkest. Het derde deel daarvan, met de baritonsolo Wouter Vande Ginste maakte een overweldigende indruk op het stil geworden publiek. Zoveel overweldigende muzikale schoonheid is om van te genieten.
Als hoofdmoot werd dan het bekende “Requiem” van Gabriël Fauré volledig uitgevoerd met de sopraan Hilde Coppé/Ann De Renais en de bariton Wouter Vande Ginste. De solist aan het orgel was Tom Hoornaert.
Dit werk is een zware klus vooral voor de baspartijen in het orkest. Vooral de altviolen en de cello’s, ondersteund door de contrabassen zetten de wat sombere toon van het werk. De mooie diepe warme klanken van deze instrumenten scheppen een sfeer om stil van te worden. het vergt dan ook een niet onaardige vaardigheid op deze instrumenten om dit lange werk uit te voeren. Waar onze orkestleden duidelijk in geslaagd zijn.
Ook aan het koor worden hier bijzonder eisen gesteld. Het is niet alleen op technisch vlak niet te onderschatten maar om het juiste karakter en de sfeer op de juiste manier weer te geven zijn zware inspanningen noodzakelijk. Het vergt veel van de koorleden, maar die hebben zich meer dan voortreffelijk van deze opdracht gekweten.
Tenslotte kon opgemerkt worden hoe na het hemelse “In Paradisum” een indrukwekkend stil geworden publiek van dit werk heeft genoten.
Het was een dankbare samenwerking met de koorleden en het orkest van de beide verenigingen, maar niet in het minst van de beide dirigenten Bart Snauwaert en Sabine Haenebalcke. Dank zij hen werd het een concert waar we met veel dankbaarheid kunnen op terugblikken.
uw verslaggever,
Paul Van de Wiele
2 december 2012